Dieselutsläpp – okej då men vi satsar på cykling oxå

Dieselgate har skadat EU.
Logiken säger att den borde skada Miljöpartiet också.

Den största skadan av Dieselgate består förstås i det faktum att 400 000 européer dör i förtid varje år på grund av luftföroreningar där dieselbilarnas NOx är en storbov.

Att Dieselgate har skadat den europeiska bilindustrins anseende kan vi lämna därhän, de har trots allt sig själva att skylla.
Men skandalen har också försvagat EU:s trovärdighet i klimatförhandlingarna där EU just nu – inför klimattoppmötet i Paris i december – driver på för att få andra länder och regioner att lova lika stora utsläppsminskningar som Europa gör.
Där ser vi rätt fåniga ut just nu.

Det har till och med försvagat EU:s position i TTIP där förhandlare Cecilia Malmström har i uppdrag att inte ge efter en tum på EU:s hårda miljöregler.
De amerikanska förhandlarna flinar.

Vi har alla lurats att tro att vi – alltså politikerna, industrin – gör något åt luftföroreningarna. Nu vet vi istället att Volkswagen har bluffat rejält om sina utsläpp i många år, liksom Audi, Mitsubishi och flera andra biltillverkare, utan att någon har ingripit.
Vi vet också att EU-kommissionen och flera EU-regeringar har känt till fusket.

Europaparlamentet reagerar på skandalen på ett sätt som är lätt att förstå. När nya luftföroreningsregler passerade EU-lagstiftaren i förra veckan röstade den mangrant igenom strängare krav.
Och de andra i EU:s beslutsprocess?

Ja, EU-kommissionen, som alltså har känt till problemen länge, har  sedan 2010 arbetat med att ta fram tester sådana tester som redan finns i USA – för att kontrollera utsläpp vid vägkörning istället för bara i ett laboratorium
Fem år.
Inga poäng för beslutsamhet här.

I maj 2015 godkände EU-regeringarna att nya modeller av dieselbilar ska testas på väg från januari 2016.
Det var före Dieselgate. Efter Dieselgate?
I veckan som gick beslöt EU-regeringarna (via sitt tekniska utskott) att skjuta det datumet ett halvår framåt, till september 2017 – för helt nya bilmodeller.
Nya bilar får fyra år på sig, de behöver inte testas på väg förrän i september 2019.

Miljökommissionären Elsbieta Bienkowska förklarar sig jättenöjd och lovar att det minsann inte är allt utan EU-kommissionen jobbar hårt med att ta fram andra jättetuffa regler om allt möjligt annat.

Nå, det var testerna. Vilka utsläppskrav ska bilarna testas för?
EU-kommissionen var på sitt generösa humör och föreslog att bilindustrin borde tillåtas att överskrida EU:s gränsvärden med 60 procent i två år framåt.

Sverige och övriga EU-regeringar tyckte inte att det var generöst nog.
De röstade istället igenom att bilindustrin får överskrida EU:s gränsvärden med 110 procent fram till 2020.
Efter 2020 är det okej att överskrida gränsvärdet med 50 procent.

Hollands regering ensamt röstade emot.
Varför gör Sverige så, med en miljöpartist som miljöminister?
Jo, som Åsa Romson kan förklara är reglerna egentligen en skärpning, eftersom dieselbilar idag överskrider med 400 procent.

Transportstyrelsens tjänsteman som representerar den svenska regeringen i utskottet där beslutet tas, har emellertid en mer rättfram förklaring till Sveriges röst:
”Från svenskt håll menar man att… det skulle kunna bli svårt för industrin att uppnå det här kravet”, säger Anders Gunneriusson på Transportstyrelsen, en av Sveriges två representanter i kommittén, till Aftonbladet.

Vår färskaste Europaparlamentariker Jasenko Selimovic (fp) reagerar på hennes originella miljöpolitik. Han anklagar henne för att böja sig för … europeisk bilindustri.

Men vilken industri skyddade regeringen egentligen?
Gunneriusson, förklarar här hjälpsamt att regeringen nått fram till sitt ställningstagande genom att göra som svenska regeringar brukar, man frågade svensk bilindustri om de kände sig redo att följa EU:s utsläppskrav.
Volvo sa nej.

Ja, då så.
Miljöpartister som trott att det skulle ge bättre miljöpolitik att få in partiet i regeringen får trösta sig med Åsa Romsons ord:   
”Regeringen arbetar brett mot luftföroreningar…stärker stöd till elbilar.. kollektivtrafik och cykel är viktigt…”

 

This entry was posted in Klimat och miljö, Ministrar o struntprat, Sverige och EU and tagged , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Dieselutsläpp – okej då men vi satsar på cykling oxå

  1. Pingback: Bryssel söker återvinna tilliten efter Dieselgate - Brors & Elvis om Europa

  2. Pingback: Dieselgate inte över ännu | Brors & Elvis om Europa

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.