EU-harmonisera lite lagom

EU-kommissionären Viviane Reding ville inte lyssna på protester – alla EU-länder borde ha identiska lagar om konsumentskydd och hon för sin del tänkte inte ändra sitt förslag på den punkten.

Direktivet om konsumenträttigheter – i alla sammanhang – har nu efter tre års förhandlingar kokats ner till att handla om handel på nätet, över telefon och postorder.
Varken EU-regeringarna eller Europaparlamentet var roade av att harmonisera all konsumentlagstiftning.
Det var ju så uppenbart att det skulle tvinga länder med skarpast lagstiftning att gå bakåt.

Storbritannien och Danmark förde naturligt nog ett väldigt liv om saken. Vi hörde inget, lustigt nog, från svenskarna?

Nu närmar sig slutförhandlingarna om konsumentskydd vid näthandel. Det blir två veckors ångerrätt och ingen plats för att lura på kunderna extra prispåslag, innan de klickar (dubbelklickar, säger förslaget) på ”köp”.

Bra för svenska konsumenter även om vi redan har två veckors ångerrätt i Sverige. Tydligen handlar vi för 1,25 miljarder på utländska sajter så lite konsumenträttigheter där också, är välkommet.

Men kanske inte lika bra för mindre företag som gärna också säljer på nätet.
Säljaren måste ta tillbaka varan och ersätta pengarna inom 14 dagar, om kunden meddelar att han/hon ångrat sig.

Alltså, de måste betala tillbaka även om de inte hunnit få tillbaka varan och sett om den är hel och ren.
Transportkostnaderna faller också på säljaren. 
Plus det blir ett krav för alla säljare på nätet att leverera till kunder i alla EU-länder (”Har vi en gemensam marknad, så har vi”) även om det kan kännas oöverstigligt för små firmor och nybörjare.

Så brittiskt näringsliv och danskt näringsliv för just nu ett väldigt liv om detta.
Men inte svenskarna, lustigt nog?

 Näthandel och EU-regler var vad vi pratade om i Radio Kalmars EU-kollen denna vecka.

This entry was posted in Konsumentpolitik and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.