Om varselljus och EU i trafiken

Ibland får man uppenbart anpassa sig, för allas bästa. Även om det inte är uppenbart en förbättring för mig, här och nu.

Ta reglerna om varselljus. Från denna månad får inga nya bilar säljas i EU utan varselljus som automatiskt slår på under dagtid.
I Sverige har vi kört med halvljuset på sedan 1979 och det tycks ha räddat liv, så det är inget fel på reglerna. De kommer säkert rädda många liv i hela Europa.

Men om inte biltillverkarna installerar en extra automatik, betyder det – just för oss svenskar – att vi måste komma ihåg att slå på halvljuset själva när mörkret faller.
Vilket ju inte är särskilt svårt. 

Fast jag vet med mig själv att det kan vara svårare att komma ihåg att slå AV halvlljuset när jag lämnar bilen.
Jag har kommit ut en och annan morgon till en bil med dött batteri, innan biltillverkarna lät styra halvljuset automatiskt åt oss.

Nåja. De kommer väl rycka in med teknikutveckling här också, får man tro. Och det tar ju några år innan det är dags att byta bil. För det går förstås bra att fortsätta som förut för alla oss som kör begagnade bilar.

Och så kan man trösta sig med att vad EU gör på trafiksäkerhetsområdet faktiskt räddar liv. I det arbete som pågått sedan 2001, minskade antalet trafikdöda från 78 000 personer på ett år, till 39 000 år 2009.

Är det alls EU:s förtjänst, kan man undra? EU kan lagstifta om bilars utrustning (fri rörlighet för varor) och om tung trafik (arbetsmiljö, fri rörlighet för tjänster).
Men om rödljus och rondeller, tillåten alkoholhalt vid ratten eller hastighet på vägarna kan EU inget säga. Det är varje lands ensak.

Därför får äran för att ha halverat antalet döda i trafikolyckor med över 50 procent (de tre baltiska länderna), 48 procent (Frankrike) eller 42 procent (Irland), falla på de enskilda länderna.
De har ansträngt sig och det har gett resultat.

Men även om allt EU har gjort i sammanhanget är att ha inspirerat länderna till detta, genom sitt trafiksäkerhetspaket, och att ha skapat en plats där länderna kan utbyta information om vad som fungerar – så är det mycket nog.

Det är bara välkommet att EU sparkar igång en ny tioårs-satsning på trafiksäkerhet. Där ingår att jaga rattonyktra och bygga om vägar, bland annat (har gett bra reultat i Sverige som bekant). Helt frivilligt.

Och så ingår att hjälpa varandra att hitta trafiksyndare. EU-länderna har åtagit sig att lämna ut information om registreringsnummer till varandra.
Så att strunta i trafikreglerna på semestern är numera en sämre idé än tidigare.

Bra idé istället, att kolla vilka trafikregler som gäller i olika EU-länder, eftersom de – som sagt – nationella. 
Inget prat i mobiltelefon i Danmark, sålunda. Inga dubbdäck i Tyskland. Och glöm inte självlysande västen om du skulle behöva stanna vid vägkanten när det är mörkt i Frankrike.

EU-länders olika trafikregler här.

Hör mer om EU:s trafiksäkerhetsarbete på Radio Kalmar

This entry was posted in Fritt o rörligt. Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.