Svart eller vitt med EU och våra däck

Va? Nya EU-regler för däck?
”Från och med 1 november måste bildäck vara utrustade med sensorer som mäter lufttrycket, enligt en ny EU-lag. Det kan komma att kosta bilägarna tusenlappar,” berättar Svenska Dagbladet.
”Det blir både krångligare och dyrare.”

Däckpriserna kan öka med tusenlappar, slår Expressen fast.

Hjälp!
Men helt i slutet av tidningens TV-inslag säger sedan en (osynlig på min bildskärm) bilverkstadsgubbe att han tycker man måste försöka se det positivt.

Okej, låt oss försöka se det positivt, vad kan vi hitta då?

Det blir mindre bränsleförbrukning när vi kör runt på rätt pumpade däck – 3-4 procent mindre.
Däcket  slits mindre om det är rätt pumpat – förlänger livstiden med 45 procent.
Det blir mindre CO2-utsläpp, cirka 7 gram per km.
Vi kanske tjänar in den där extra tusenlappen?

Och det blir trafiksäkrare. I såväl Frankrike som Storbritannien säger statistiken att ungefär 10 procent av alla bilolyckor skylls undermåliga däck.

Om vi nu ska göra som bil-killen och anstränga oss att se det hela  positivt – så kan vi lägga till att däcksensorerna måste bara vara installerade på helt nya bilar i november 2014.
Det gäller inte retroaktivt för någon.
(Nu kan de flesta av oss andas ut.)

I USA blev det tvång med trycksensorer redan i januari 2007. Då hade ändå de flesta biltillverkare redan infört det på sina bilmodeller.

Även  europeiska biltillverkare  har sedan flera år satt trycksensorer på däcken. Franska Renault, Peugeot och Citroen har gjort det sedan 2004, Volkswagen har det, Audi har det, Volvo har det.

Kanske vi klarar oss igenom den här senaste EU-attacken trots allt.

 

This entry was posted in Konsumentpolitik and tagged , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.