VW som räven i hönshuset

Volkswagen-skandalen demonstrerar något av det sämsta med EU- undfallenheten för storbolagens lobbyister.

Biltillverkarna i Europa har till exempel under decennier kämpat hårt mot att införa strängare utsläppsregler.
De arbetar lika hårt för att urvattna testerna som görs på deras bilutsläpp.

Svenska biltillverkare är inte sämre. Volvo har stått på tyska biltillverkares sida för att slippa utsläppskrav. De var på det igen när det handlade om trafiksäkerhet för tunga lastbilar.

Tyska politiker, inklusive klimatvänliga Angela Merkel, har ogenerat använt sitt inflytande för att skydda bilindustrin.

De brukar lyckas. EU-kommissionens förslag till nya utsläppsregler sänks regelmässigt när det når politikerna i ministerrådet, till och med i Europaparlamentet.
Före år 2015 behövde därför en ny europeisk bil inte klara mer än 130 gram CO2 per kilometer.
De flesta bilar har klarat den gränsen länge. Snittet för samtliga bilar år 2014 – stora som små, låg på under 123 gram.

Bilindustrins trovärdighet när de påstått att skärpta utsläpp är tekniskt omöjligt, drabbas tydligen inte det minsta av att de påstått detsamma tidigare och haft fel.
Istället övertygade de EU:s lagstiftare om att diesel är rent.

Det är med en viss trötthet vi nu får veta att Bryssel haft tillgång till tydliga varningar om fusket. Varningarna tog sig in i en brittisk parlamentsrapport, brittiska tester visade problem.
I hur många fler länder märkte man samma sak?
Ingen – i Europa alltså – ingrep.

Vågar man alls hoppas att Volkswagen fräcka bedrägeri gör bilindustrin mindre välkommen i Bryssel nästa gång?
Det dyker i så fall upp några omröstningar om ren luft och om  utsläppskontroller i höst där lagstiftarna får chansen att visa att de kan bättre.

This entry was posted in Fritt o rörligt and tagged , , . Bookmark the permalink.

One Response to VW som räven i hönshuset

  1. Men Ride it says:

    i think it’s just competitor’s scenario to drag VW Down

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.